Resultaten enquête

Een meerderheid van de ondervraagde leraren vond een voorbereidende les, het museumbezoek en een les naderhand de voorkeur hebben. Een aantal vond dat het wel heel erg van het thema afhankelijk was.

Iedereen vond dat een bezoek aan het Museum Boijmans Van Beuningen een goede introductie op beeldende kunst is.

Het gebruik van digitale media is voor de meesten enigszinds belangrijk maar voor 1/3 toch echt doorslaggevend voor het kiezen van een activiteit.

Iedereen ziet de meerwaarde in van de collectie online maar voor sommige leraren is het wel belangrijk om te weten wat precies gezien gaat worden.

Film en digitale presentatie zijn de grote winnaars als het gaat om media die te gebruiken zijn in de klas. Als opties werd gegeven: voor VMBO korte, hapklare brokken. Discussie als middel of brochures, folders of kranten.

Bijna alle leraren laten het bezoek aansluiten op een praktijkopdracht. Sommigen noemen het gebruik van portolio of nabespreken in een mentorles.

Vakoverstijgende onderwerpen waren eigenlijk allemaal, van geschiedenis, techniek tot cultuur erg populair. Cultuur scoorde als hoogste. Verder werd duidelijk dat het voor 1/3 wederom thema afhankelijk is. Andere onderwerpen die genoemd werden waren maatschappijleer, actualiteiten en zelfkennis.

Het afsluiten van het museumbezoek werd het liefst met een groepsgesprek gedaan. Maar als goede tweede werd een opdracht vanuit het museum (zei het praktijk) ook zeer op prijs gesteld.

Tips van de leraren waren: meer toegepaste kunst of kunstenaars in de klas. Een andere leraar noemde achtergrond informatie, over de tijd en over de maker, en het belang van het werk. Een derde noemde dat iemand uit het museum of een kunstenaar met een kunstkist de klas laten bezoeken. Deze drie lijken mij de betrokkenheid van de leerlingen vergroten, door de band met de kunstenaar te vergroten. Dit kan door een ontmoeting maar ook door een soort tijdreis waardoor het begrip vergroot wordt.

Andere tips waren: vragen die leiden tot discussies of filosoferen in de klas.

Een andere overeenkomst was een vraag om een trailer of een mooi filmpje over de expositie. Op deze wijze is de leraar net als de leerlingen al voorbereid op wat er te zien gaat zijn.

Conclusie:

Iedereen ziet de meerwaarde van een bezoek aan Musuem Boijmans Van Beuningen. Ook wordt de site Collectie Online gewaardeerd.

Sowieso zijn de ondervraagde leraren niet schuw voor het gebruik van digitale media. Dat uit zich onder andere ook in het feit dat het gebruik van digitale presentaties en films ter voorbereiding zeer populair is bij de ondervraagde leraren.

Praktijkopdrachten die op school kunnen worden gedaan verdienen de voorkeur.
Ook wordt een groepsgesprek, nabespreking, discussie of filosofisch gesprek hoog gewaardeerd.

Het heeft dus zin om een serie te ontwerpen die zowel voor- als nazorg levert, die gebruik maakt van digitale informatie verstrekking en eindigt in een praktijk opdracht.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: