Initiële test met scholieren

Initiële test met scholieren.
Petra Kwaadgras
Rose Klaver

School: Dalton Den Haag
Datum: woensdag 07 maart 2012
Klassen: Brugklas, 2 Havo, 3 Havo, 3 VWO

De Test:
Een groep van 3 tot 6 leerlingen werd uit een klas tijdens een teken-, techniek-, of handvaardigheidsles gehaald.

De scholieren kregen een korte uitleg over het idee van een serie van drie lessen met als tweede les een museumbezoek en als derde les een doe-les. Deze test waaraan ze die ochtend meedoen zou een korte reconstructie van de eerste les zijn.

De scholieren kregen 10 werken te zien waaruit ze mochten kiezen. De werken waren foto’s op A4 formaat waar de leerlingen mee mochten schuiven.

Klik op de volgende link om de werken te zien: Test_Nieuwe_Werken

De leerlingen kozen intuïtief een werk. Daarna werd gevraagd of ze een korte omschrijving van een werk op prijs zouden stellen. Op een apart vel stonden korte omschrijvingen van werken. De meningen waren daarover verdeeld. Voornamelijk leerlingen die verwantschap voelden met kunst en/of musea waren uit zichzelf nieuwsgierig. Bij sommige werken werd uitleg gegeven, ook al gaven leerlingen aan daar geen behoefte aan te hebben. Bijvoorbeeld het werk van Ron Muenck. Het beeld werd door alle leerlingen als schokkend ervaren en niet begrepen. (“Oh is dat niet ge-photo-shopped?”) Het werk werd één keer gekozen, na de korte uitleg. Ook bij de varkens Wim Delvoye werd verbaasd gereageerd maar ook dat werk werd maar één keer gekozen. (“… omdat ik van varkens hou.”) Echte uitspringers waren bij de jongens het werk van Tompert en Paris Hilton. Bij de meisjes waren de stoel van Asif Kahn en Murakami favoriet. In sommige keuze gevallen is er sprake van “peer pressure”.

Daarna werden de leerlingen gevraagd een thema bij hun werk te kiezen. Ook al hadden ze hetzelfde werk als een andere leerling, dan konden ze toch een ander thema kiezen. Dit leidde meestal tot leuke gesprekken/discussies. Ze werden gevraagd hun keuze te beargumenteren.

Meest gekozen waren: Cultuur & Natuur, Bizar & Beeldig, Mythes & Magie, Techniek & Ethiek. Nooit gekozen werden: Sporen & Ontsporen en Werkelijkheid & Schijn.

Vervolgens werden 10 werken uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen getoond. Hen werd gevraagd een werk uit te kiezen wat bij hun gekozen thema past. Wederom werd gevraagd hun keuze te beargumenteren. Het kiezen van het thema en het toepassen op andere kunstwerken werd door geen enkele leerling als moeilijk vervaren. De tweede keuze leed minder onder “peer pressure”. Dit kan zijn omdat de leerlingen zich op hun gemak voelden of omdat de werken van Boijmans zo iconisch zijn dat door herkenning van werken hun eigen smaak meer naar voren kwam.

Als laatste werd hen gevraagd een vraag bij het werk te stellen. Als leerlingen dat lastig vonden werden ze gestuurd richting techniek, beeld, verhaal of bedoeling. De laatste stap werkt heel goed omdat de vragen rondleiders gelegenheid geven om over het werk te vertellen. De vragen waren bijzonder geschikt bij de verschillende kunstwerken.

Bijvoorbeeld bij “De toren van Babel” werd gevraagd “Ik vraag me af hoe een toren zoveel kleuren steen kan hebben.” In rondleidingen wordt verteld over het verhaal uit de bijbel waarin staat dat mensen over de hele wereld stenen leverden om de toren te bouwen. Een andere leerling zou het graag heel goed willen bekijken want: “volgens mij is er zoveel te ontdekken in het schilderij.” Bij dat kunstwerk krijgen leerlingen tijdens een rondleiding een vergrootglas… omdat er zoveel te zien is.

Andere noemenswaardige opmerkingen waren dat de vrouw in het schilderij van Van Dongen op Micheal Jackson lijkt en het werk van Bacon op een röntgenfoto.

Bacon was favoriet bij de jongens die de iPhone hadden gekozen. De Toren van Babel (“lijkt wel op de berg Olympus waar de goden wonen”) was duidelijk favoriet bij zowel jongens als meisjes. Magritte en Picasso waren ook populair.

Klik op de volgende link om de werken te zien: Test_Werken_Boijmans

Conclusie:
Herkenning speelt een belangrijke rol in het kiezen van zowel nieuw als oud werk.
Een korte uitleg verandert in sommige gevallen de keuze.
Meisjes en jongens kiezen hele andere werken.
Het kiezen van thema’s en het bedenken van vragen was voor geen enkele leerling een probleem.
De werken waren tastbaar en konden heen en weer geschoven worden waardoor discussie ontstond. Door hier en daar te sturen werden dat leuke conversaties.

Moet een discussie geleid worden? Zo ja, door wie? Een leraar, een rondleider of door een korte tekst?

Als extra oefening werden de leerlingen gevraagd de werken op volgorde van oud naar nieuw te leggen. Dat werd met veel overgave gedaan en ook dat leidde tot leuke gesprekken. Een tijdslijn is niet het doel van dit product maar het discussiëren leidt tot meningen vormen en binding krijgen met een werk. Dus de vraag is: in welke vorm kan het leiden van een discussie het beste gegoten worden?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: